سرمایهگذاریهای مایکروسافت در زمینهی گیمینگ باعث شده تا ایکسباکس درآمدی معادل ۲.۲۵ میلیارد دلار در سه ماههی سوم سال مالی ۲۰۱۸ داشته باشد.
چند سالی میشود که شرکت مایکروسافت روی بازی و سرگرمی تمرکز ویژه کرده است. سرمایهگذاریهای کلان مایکروسافت در بخش ایکس باکس، تا الان برای این شرکت راضیکننده به نظر میرسد؛ چرا که طبق آخرین گزارش مالی مایکروسافت، ایکسباکس درآمدی معادل ۲.۲۵۱ میلیارد دلار داشته است. این رقم مربوط به سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۸ میلادی میشود. این را بدانید که سال مالی در اقتصاد با سال عادی متفاوت است و عموما هر شرکتی زمان مشخصی برای ارائهی گزارش درآمدهای خود دارد.
در چند مقایسهی کوتاه میتوانیم به این نتیجه برسیم که Microsoft نسبت به سال پیش، در همین موقع از سال، ۱۸ درصد افزایش درآمد داشته است. درآمد مایکروسافت از ایکسباکس در سه ماههی سوم سال مالی پیش، برابر ۱.۹۰۶ میلیارد دلار بوده است.
مایکروسافت دیگر راهکار فروش کنسول بیشتر را پیش نمیگیرد و تمرکز خود را روی سرویسدهی به کاربران فعال خود در شبکهی Xbox Live قرار داده است؛ چرا که تعداد کاربران فعال سرویس ایکس باکس لایو در سه ماه سوم سال مالی ۲۰۱۸ مایکروسافت به ۵۹ میلیون نفر میرسد. این تعداد در مقایسه با همین بازهی زمانی در سال مالی پیش، ۵۲ میلیون نفر بوده و رشد ۱۳ درصدی کاربران را نشان میدهد.
مایکروسافت درآمد خود در بخش سرگرمی را اینگونه گزارش کرده است:
ما رشد سرویس ایکسباکس لایو را در پلتفرمهای ایکس باکس وان، موبایل و ویندوز 10 داشتهایم. سود بخش گیمینگ و سرگرمی، از طریق نرمافزار Xbox و خدمات آن، ۱۸ درصد افزایش داشته است. همچنین رشد ۲۴ درصدی سوددهی سرویسها عمدتا از طریق بازیهای ترد پارتی بوده است.
در اینجا منظور از ترد پارتی، شرکتهای دیگری است که بازیهای خود را از طریق سرویسهای مایکروسافت عرضه کردهاند. طبق گزارش دقیق مایکروسافت یکی از پرسودترین بازیها، بازی Fortnite معرفی شده است. با عرضهی این بازی روی پلتفرم ایکسباکس، کاربران این کنسول با خرید آیتمهای تزئینی، مانند لباس برای کاراکترهای خود، باعث درآمدزایی مایکروسافت شدهاند. از طرفی دیگر، این کاربران برای دسترسی به بخش آنلاین بازیها، عضویت خود در سرویس ایکس باکس لایو گلد را تمدید میکنند و در آخر هم وجود سرویس ماهانهی Xbox Game Pass، رشد درآمدهای مایکروسافت را توجیه میکند.
در کنار بازی Fortnite، مایکروسافت بازی انحصاری Sea of Thieves را هم در سه ماههی سوم سال مالی منتشر کرد که در دو روز اول عرضهی خود در بازار، یک میلیون کاربر داشت. این تعداد کاربر، رکورد سریعترین فروش را هم برای استودیو Rare، سازندهی این بازی، ثبت کرد.
البته این افزایش درآمد مایکروسافت به معنی سود خالص نیست؛ چرا که هزینههای مایکروسافت پنج درصد افزایش داشته است. این افزایش هزینه مربوط به سرمایهگذاری عمده در بخش گیمینگ، جستوجو و هوش مصنوعی مایکروسافت میشود.